Busreis naar zee

Dagtrips naar zee en zomerkampen zijn populair

810.000 Belgen zullen tijdens de zomervakantie met de bus reizen. Hun bedoeling? Eerst en vooral willen ze er een dagje tussenuit, met name naar zee of een attractiepark. Ten tweede gaan meer dan 100.000 jongeren onder hen met de bus op zomerkamp in binnen- en buitenland. Op de derde plaats kiezen de Belgen voor een meerdaagse culturele of gastronomische reis in de buurlanden. Ten vierde maken ze graag een rondreis van minstens één week in Noord- of Zuid-Europa. Zowel jongeren, gezinnen als senioren nemen plaats aan boord in juli en augustus.

“Het wordt een drukke zomer voor onze sector van de busreizen. De ondernemers bereiden zich volop voor. Reizigers vinden hoe langer hoe meer hun weg naar de bus. Dat merkten we al tijdens de vorige schoolvakanties en die tendens zit zich ook nu door”, aldus Pieter Van Bastelaere, CEO van de FBAA.

Vanaf vrijdag 28 juni zetten de 200 reisbusondernemingen van het land hun vloot van 2.300 autocars in om 810.000 Belgen vlot naar hun zomerbestemming te brengen. De ondernemingen zullen in juli en augustus in het totaal zo’n 18.000 reizen maken.

Het gaat om vier verschillende types reizen en meerdere bestemmingen:

1. Hét populairste type busreis deze zomer is de dagtrip, met name een uitje naar zee of naar een attractiepark. De Belgische kust is de voornaamste bestemming. Walen en Brusselaars bezoeken ook steeds meer badsteden in Noord-Frankrijk met de bus, zoals Boulogne-sur-Mer of Le Touquet. Belgen gaan het liefst met de bus naar attractieparken in eigen land, gevolgd door parken in Frankrijk en andere buurlanden.

2. De zomerkampen vormen het tweede type reis waarvoor de bus gekozen wordt. Meer dan 100.000 jongeren en hun begeleiders maken zich op voor een kamp in binnen- of buitenland. Talrijke jeugdbewegingen, ziekenfondsen en jongerenorganisaties van over heel het land organiseren de kampen. De reisbus wordt op die manier een ideaal middel om zoveel mogelijk jongeren een fijne vakantie te bezorgen. Zowel de buurlanden als Kroatië, Slovenië, Italië en Spanje zijn populaire bestemmingen.

3. Een derde populair type reis is de culturele of gastronomische busreis in de buurlanden. Die reis duurt twee tot vier dagen. Frankrijk staat als bestemming met stip op één, gevolgd door Duitsland en Nederland. Denk aan de wijnroutes in de Elzas en de Moezel, de herdenking van D-Day in Normandië, of de Romantische Strasse. Maar evengoed aan een ontdekking van Friesland, de regio van Volendam of Texel.

4. Ten vierde maken Belgen tijdens de komende vakantie graag een rondreis van 8 tot 12 dagen in Noord- of Zuid-Europa. Enkele voorbeelden: de ontdekking van de Noordkaap, de fjorden in Noorwegen, de natuur van Schotland of van Corsica.

Divers publiek
Zowel jongeren, studenten, gezinnen als senioren zullen plaats nemen in de bus in juli en augustus. Voor dagtrips en gastronomische of culturele reizen vinden we hen allen aan boord. Rondreizen zijn vooral populair bij senioren.

Steeds meer vraag

Zes motivaties voor een busreis
Belgen kiezen voor een busreis omdat ze:

• vlakbij huis opgehaald worden en aan hun eindbestemming (zeedijk, kamp, hotel..) afgezet worden;
  • niet meer hoeven te rijden en te parkeren;
  • alle bagage kwijt kunnen (geen beperking in aantal koffers);
  • nieuwe mensen leren kennen aan boord (groepsdynamiek);
  • een glaasje kunnen drinken op restaurant, want de professionele chauffeur brengt hen veilig terug;
  • het meest ecologische vervoermiddel over de weg gebruiken - één autocar haalt 30 auto’s van de weg.
Publicatiedatum
26 juni 2024