Kan ik als autocar- of autobusonderneming zelfstandige chauffeurs inschakelen om met mijn bussen/autocars vervoersopdrachten te verzorgen namens mijn bedrijf?
Publicatiedatum
19/08/2024
Administratief en wetgevend
Kan ik als autocar- of autobusonderneming zelfstandige chauffeurs inschakelen om met mijn bussen/autocars vervoersopdrachten te verzorgen namens mijn bedrijf?De FOD WASO heeft in haar guidelines verduidelijkt dat het inschakelen van zelfstandige chauffeurs in dit geval niet toelaatbaar is. De redenen zijn tweeërlei.
- De vervoerswetgeving.
Een eerste reden vloeit vort uit de vervoerswetgeving. Een zelfstandige (iemand met KBO-nummer) kan zonder eigen vervoersvergunning (vergunning toegang tot het beroep) geen bezoldigd personenvoer of vervoer voor rekening van derden verzorgen. Hij moet dus zelf een vervoersvergunning hebben voor het voertuig waarmee hij rijdt. Enkel bedrijfsleiders en zelfstandigen met vergunning toegang tot de markt/toegang tot het beroep kunnen in aanmerking komen om als zelfstandige aan de slag te gaan in de sector. Het KB van 17 oktober 2016 inzake de tachograaf definieert de zelfstandige bestuurder als volgt:
12° zelfstandige bestuurder : eenieder wiens voornaamste beroepsactiviteit erin bestaat met een communautaire vergunning of een andere beroepsbevoegdheid wegvervoer te verrichten, tegen vergoeding personen of goederen over de weg te vervoeren en die gerechtigd is om voor eigen rekening te werken en die niet aan een werkgever gebonden is door een arbeidsovereenkomst of door enige andere arbeidsrechtelijke ondergeschiktheidsrelatie, die de bedoelde activiteiten vrij kan organiseren, wiens inkomsten rechtstreeks afhankelijk zijn van de gemaakte winst en die vrij is om individueel of in samenwerking met andere zelfstandige bestuurders handelsbetrekkingen met een of verscheidene klanten te onderhouden;
2. De RSZ wetgeving.
Een tweede reden is er omwille van de RS Z-wetgeving die een dergelijke chauffeur zonder eigen voertuig gelijkschakelt met een werknemer. Artikel 3, 5bis van het KB van 28 november 1969 verruimt de toepassingsgebied van de sociale zekerheid naar volgende personen:
“de personen die vervoer van personen, verrichten dat hun wordt toevertrouwd door een onderneming, door middel van voertuigen waarvan zij geen eigenaar zijn of waarvan de aankoop gefinancierd of de financiering gewaarborgd wordt door een ondernemer, of aan wie een onderneming diensten verleent in verband met het hun opgedragen vervoer, alsmede tot die ondernemers.”
De verplichting tot melding bij Dimona (KB van 5 november 2002) geldt niet enkel voor chauffeurs die met een arbeidsovereenkomst en onder gezag werken verplicht, maar ook anderen die geheel of gedeeltelijk onderworpen zijn aan de sociale zekerheid van de werknemers (ook al is er hierbij geen sprake van gezag). Met andere woorden: de socialezekerheidswetgeving stelt degene die zijn voertuigen zonder meer uitleent aan iemand anders gelijk met een werkgever die verplicht is van de chauffeur voorafgaandelijk aan de tewerkstelling bij Dimona te melden. Het niet (tijdig) melden van iemand bij Dimona is strafbaar met een sanctie van niveau 4 (= de hoogste sanctie) in het sociaal strafwetboek. Het komt neer op zwartwerk.
Opgepast!
Ook familie van de bedrijfsleider en aandeelhouders die niet noodzakelijk onder gezag werken, kunnen door diezelfde RSZ-regel voor chauffeurs van personen worden gelijkgesteld. Om geen risico te lopen op een PV voor zwartwerk kan de voor deze personen een Dimona-melding worden gedaan wanneer ze gebruikmaken van andermans voertuigen om personenvervoer voor rekening van derden uit te voeren. Ze zullen dan onder het RSZ-stelsel voor werknemers opgenomen worden.