Uitmuntend beleid voor groepstoerisme is voorbeeld voor andere steden
Aan de stad Oostende overhandigde de Belgische Federatie van Autobus- en Autocarondernemers (FBAA) de “Award voor het Autocartoerisme 2025” op haar jaarlijkse Lentereceptie in maart. De Belgische busondernemers willen de kuststad huldigen voor haar beleid dat streeft naar een toegankelijk en kwalitatief hoogstaand groepstoerisme.
“Door haar uitstekende voorzieningen, haar rijk cultureel aanbod en haar gastvrije houding is de stad Oostende vandaag een topbestemming voor groepen. De sector van de reisbussen juicht dit beleid toe, en roept alle andere steden op om dit voorbeeld te volgen,” stelt Pieter Van Bastelaere, CEO van FBAA.
Jaarlijks reikt de Belgische Federatie van Autobus- en Autocarondernemers (FBAA) een “Award voor Autocartoerisme” uit aan een bestemming die zich onderscheidt voor haar inspanningen op het vlak van groepstoerisme. Die huldiging gebeurt steevast tijdens de Lentereceptie, de jaarlijkse netwerking-bijeenkomst van alle bus- en autocarondernemers van ons land.
Uit een grondige evaluatie blijkt dat de stad Oostende zich dit jaar duidelijk onderscheidt op het vlak van gastvrijheid en toegankelijkheid voor groepen.
De stad biedt bezoekende groepen vier unieke troeven:
- 12 (gratis) autocarplaatsen nabij het centrum, van waaruit reizigers vlot de stad verkennen;
- stadsgidsen die zorgen voor tochten doorheen de geschiedenis van de stad;
- tal van toeristisch activiteiten: de Koninklijke Gaanderijen, het Fort Napoleon, het James Ensor-huis, de Mercator, de Atlantikwall ...
- vlotte rondleidingen in de reisbus voor iedereen die minder goed te been is (PRM’s). Op die manier geniet echt iedereen van wat Oostende te bieden heeft.
Topbestemming voor groepsreizen
“Oostende bewijst dat een stad kan floreren door groepstoerisme te omarmen. Door haar uitstekende voorzieningen, haar rijk cultureel aanbod en haar gastvrije houding is de stad een topbestemming voor groepen. De hele sector van de reisbussen juicht dit beleid toe, en roept alle andere steden op om dit voorbeeld te volgen,” stelt Pieter Van Bastelaere, CEO van FBAA.
"Deze award is een mooie erkenning van waar we als stad bewust op inzetten: Oostende is een stad die 12 maanden per jaar leeft en verwelkomt. We combineren vaste publiekslievelingen zoals het James Ensorhuis, de Mercator, de Amadine en The Crystal Ship met een sterk cultureel aanbod én met de charme van zee en strand. Groepen ontdekken hier het hele jaar door een unieke mix van stad en zee, cultuur en ontspanning. Fijn dat dit zo gesmaakt wordt.", besluit Niko Geldhof, schepen van Toerisme in Oostende.