Toegang jobbeurs VDAB

Busondernemingen zoeken jaarlijks 1.500 nieuwe buschauffeurs

In het kader van de jobbeurs voor ex-werknemers van Van Hool die morgen in Mechelen loopt, roepen de 300 bus- en autocarondernemingen hen op om zich kandidaat te stellen als buschauffeur of -mecanicien. “Het is voor de bussector essentieel om zo snel mogelijk professionele chauffeurs te rekruteren en op te leiden, om één derde van de huidige chauffeurspopulatie binnen de vijf jaar te kunnen vervangen,” aldus Pieter Van Bastelaere, CEO van de bus- en autocarfederatie FBAA.

Busvakanties zijn momenteel heel populair: tijdens de paasvakantie kozen 113.000 reizigers voor de bus, in de krokusvakantie 60.000 reizigers en afgelopen kerstvakantie 80.000 reizigers. De vraag naar busreizen neemt sinds het einde van de COVID-crisis toe en overstijgt nu het aanbod. De ondernemers geven aan dat ze nog meer busreizen zouden organiseren als ze de nodige chauffeurs zouden vinden.

1/3 chauffeurs vervangen binnen 5 jaar

Vandaag rijden er 11.400 professionele bus- en autocarchauffeurs bij de 300 privé-bus en autoarondernemingen. Jaarlijks zoeken de ondernemers 1.500 nieuwe professionele chauffeurs om de uitstroom op te vangen. Bovendien is de gemiddelde leeftijd bij de chauffeurs 54 jaar. Eén derde onder hen is zelfs ouder dan 60 jaar. “Het is voor de bussector essentieel om zo snel mogelijk professionele chauffeurs te rekruteren en op te leiden, om één derde van de huidige chauffeurspopulatie binnen de vijf jaar te kunnen vervangen. Zo niet, riskeren we minder busreizen voor scholen en verenigingen, minder bussen voor het openbaar vervoer en minder bussen voor het schoolvervoer,” aldus Pieter Van Bastelaere, CEO van de bus- en autocarfederatie FBAA.

Ex-werknemers Van Hool: de nodige competenties en ervaring

Bij de ex-medewerkers van de busbouwer zijn er velen die voeling hebben met het beroep van buschauffeur of mecanicien, de nodige competenties hebben en vaak al een mooie ervaring kunnen voorleggen. Zij kunnen makkelijk binnen hun sector actief blijven, en buschauffeur/-mecanicien worden bij een busonderneming in hun buurt.

Bart Kwanten, CEO van Groep Waaslandia in Vrasene, stelt het zo: “We hebben sinds het faillissement van Van Hool 7 ex-werknemers van de busbouwer in dienst. Zij zijn actief als chauffeur, mecanicien of lid van ons middenkader. Technisch personeel is schaars geworden. Deze personen hebben bovendien een affiniteit met lijnbussen. Dat is een echte meerwaarde. Zij helpen ons bij de uitbouw van elektrische stelplaatsen. Hiermee lossen we een toekomstig probleem op.”

Uniek: 1 rijbewijs D leidt naar 5 chauffeursberoepen

Bovendien kan een chauffeur met een rijbewijs D binnen de bus- en autocarondernemingen kiezen voor één van de vijf chauffeursberoepen die hem/haar het meeste ligt:

• chauffeur van een lijnbus: vaste uren en trajecten
  • chauffeur van een schoolbus: vaste uren en trajecten, sterke band met leerlingen
  • chauffeur van een reisbus voor dagreizen: vaste uren en wisselende bestemming
  • chauffeur van een reisbus voor meerdaagse reizen: flexibele uren en bestemmingen
  • chauffeur van een reisbus voor internationale lange afstandslijnen (denk aan Flixbus, Blablabus of Flibco)

Praktische info voor geïnteresseerde kandidaten

1. Kandidaat-chauffeurs en -mecaniciens kunnen morgen dinsdag vanaf 10u00 terecht bij bus- en autocarondernemingen op de jobbeurs in de Nekkerhal van Mechelen;
  2. Kandidaat-chauffeurs kunnen zich via bechauffeur.be inschrijven voor infosessies die de privé-bussector samen met VDAB organiseert;
  3. Kandidaat-mecaniciens vinden via fbaa.be de busondernemingen in hun buurt.
27 mei 2024