Autocar Van Hool Normandie 2

De busvakanties, schooluitstappen en lijnritten van veel landgenoten staan op het spel

De 300 bus- en autocarondernemingen zijn opgelucht dat de overname van de bus- en autocaractiviteiten van Van Hool door VDL Groep eindelijk helemaal is afgerond.

Sinds begin april vragen ze duidelijkheid over hun vloot van 1.044 Van Hool bussen en autocars, en hun bestelde voertuigen. De continuïteit van hun diensten mag immers niet in gevaar komen.

“De drukke junimaand met talrijke schooluitstappen wenkt, en in juli vertrekken duizenden Belgen met de bus op reis... terwijl talrijke busondernemingen hun Van Hool-bussen niet kunnen inzetten bij gebrek aan onderdelen. Dat kan de busreizen een knauw toebrengen. Hetzelfde geldt bij de ondernemingen die rijden in opdracht van De Lijn en Le Tec. De dienst na verkoop voor Van Hool-voertuigen moet dringend worden heropgestart”, stelt Pieter Van Bastelaere, CEO van FBAA.

De busondernemers zitten al meer dan twee maanden lang met kritische vragen voor hun bedrijfsvoering:

• Gaan bestelde bussen van Van Hool nog geleverd worden?
  • Zullen de ondernemers hun betaalde voorschotten terugkrijgen?
  • Hoe kunnen ze een beroep doen op de garantie bij nieuw aangekochte Van Hool-voertuigen?
  • Hoe wordt de herstelling en de vervanging van onderdelen geregeld?

De Belgische bus- en autocarsector blijft bij VDL aandringen op spoedige antwoorden.

11 juni 2024